dilluns, 25 de desembre del 2017

LA UNITAT DIDÀCTICA



En aquest apartat podeu trobar la part més teòrica que emmarca la nostra unitat didàctica, i tota la informació necessària per poder-la dur a terme. 




MARC DE TREBALL

Les emocions estan presents en tots els moments de la nostra vida, des del mateix instant que naixem, i juguen un paper important en la construcció de la nostra personalitat i en la interacció amb els altres. Sentim i vivim emocions en qualsevol àmbit, amb la família, amb els amics, a l'escola, etc. La infància és el moment en què millor s'adquireixen els aprenentatges, i el maneig de les emocions és un aprenentatge fonamental on els educadors i educadores tenen un paper important.
D'emocions hi ha moltes, però les més apropiades per treballar amb els infants són les quatre emocions bàsiques: l'alegria, la tristesa, l'empipament i la por.
Seguint l'enfocament de la Verónica Antón1 s'ha d'aprofundir en la naturalesa de cada emoció per poder acompanyar-la:
L'alegria és el motor que mou als infants, és una emoció que contagia i ajuda que els infants es relacionin, la seva expressió és el riure, gaudir.
La tristesa és una emoció que necessita un temps i un espai per processar-la.
La por pot fer que l'infant es marqui reptes i lluiti per superar-les, però també pot bloquejar i arribar a crear en determinades situacions i activitats pànic. S'ha d'estar molt alerta aquesta emoció.
L'empipament té un caràcter innat, que tots sentim en la nostra vida quotidiana amb freqüència, la seva expressió és cridar, mossegar, pegar.
L’expressió de l’alegria, la tristesa, l'empipament i la por en aquestes edats ens planteja preguntes relacionades amb la nostra pròpia expressió de les emocions i quina gestió en fem com a adults per acompanyar als infants.
1 Verónica Antón (psicòloga, terapeuta i directora de Senda Centro de Acompañamiento a la Infancia y la família). https://www.youtube.com/watch?v=j4ABk-Pbl64


TIPUS D'UNITAT DIDÀCTICA


La UD es portaran a terme diferents activitats i jocs per treballar directament l'acompanyament i l'expressió emocional. Activitats participatives, expressives, motivadores, on l'eina principal serà la comunicació verbal i no verbal. Es posarà nom a les emocions que els infants tenen, i que nosaltres tenim, en definitiva, es donaran eines i recursos per aprendre a ser i fer en el món de les emocions. Les emocions es treballaran en diferents activitats com la intel·ligència emocional, però també en certs moments específics en què les emocions encara estan més a prop, com per exemple el període d'adaptació.La UD està enfocada per treballar-la des del centre i en l'etapa educativa de primer i segon cicle. Dirigida a infants de P2 i P3 (al grup gran del primer cicle de la llar d'infants 2-3 anys) i els infants de P-3 de l'escola rural. Tenim en compte que hi ha infants que encara poden tenir l'any perquè són els petits de l'aula, com també els que poden complir els quatre aquell any perquè són els grans de l'aula.La UD se centrarà en el primer trimestre on apareixen la majoria de canvis per molts infants: canvi d'aula, d'amics i companys, de tutor/a, etc.Tenint en compte la tipologia de centre on els infants treballen en una aula multigrau amb infants de 2 i 3 anys, l'enfocament serà treballar la unitat didàctica durant l'inici del curs on les emocions s'hauran d'anar descobrint, i aquest descobriment comporta un ritme per a cada infant i certes vivències d'aprenentatge.

CONCRECIÓ CURRICULAR

Objectius, Continguts i Capacitats
Els objectius d'aprenentatge

A continuació us detallem els d'objectius d'aprenentatge seleccionats que es treballaran durant el primer més en la UD “Descobreix-te”:

1.1.1 Relacionar els diferents estats d'ànim alegria, por, tristesa i empipament propis i  dels companys.
1.1.2 Enumerar les emocions bàsiques com l’alegria, tristesa, por i empipament  en els companys fent comparacions i amb imatges.
1.1.3 Identificar les emocions amb diferents colors.
1.2.1 Mostrar emocions mitjançant gestos facials.
1.2.2 Utilitzar el llenguatge oral com a comunicació amb els altres per expressar les emocions pròpies i  les  dels altres.
2.1.2 Comunicar-se i participar amb el grup de manera clara i respectuosa.
2.2.1  Respectar i tenir cura de les opinions de les emocions i pensaments de cadascú.
2.3.2. Mostrar un bon clima de treball dins del grup.
7.1.1 Mostrar una actitud positiva envers les activitats lúdiques.
7.1.2  Tenir iniciativa per expressar-se davant del companys.

Els continguts didàctics

A continuació presentem els continguts de la unitat didàctica concretats a partir dels continguts de cicle seleccionats en el currículum:


Les Capacitats


Amb la programació d'aquesta unitat didàctica es vol ajudar que els infants creixin com a persones iguals i que progressin en  l'assoliment de les capacitats incloses en el currículum de primer cicle d'educació infantil, però en especial les següents:

2. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.

5. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.

8. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciant-se en la resolució pacífica de conflictes


METODOLOGIA

La UD «Descobreix-te» té com a objectiu que els infants puguin adquirir consciència de les emocions, conèixer-les,  controlar-les i posar-li nom, per tal de saber gestionar-les i expressar-les sense que quedin reprimides al seu interior.
Per treballar l'acompanyament i l'expressió de les emocions, es partirà de diferents experiències que potenciïn la imaginació, la creativitat, la manipulació, que puguin afavorir una relació positiva i d'afecte entre els infants i també entre els educadors i la resta d'adults de l'escola, i d'aquesta manera, es vagin desenvolupant les seves capacitats i habilitats de manera correcta.
La metodologia amb què es basarà tota la unitat serà:

- Globalitzadora,  els infants aprenen i coneixen de forma global. Els continguts no es tractaran de forma aïllada, si no que estaran relacionats entre si.
- Significativa, on els infants trobin sentit als seus coneixements per a construir altres de nous.
- Participativa, on es convida als infants a participar en les diferents activitats de manera lliure i motivats pel seu interès.
- Activa, és l'infant qui experimentarà, observarà i investigarà. L'educador serà un guia que orientarà en el procés d’ensenyament-aprenentatge, partint de l'entorn més immediat dels alumnes i aprofitant les situacions que es donen a la vida diària.
- Lúdica, els infants aprenen mitjançant el joc.
- Motivadora, es partirà dels interessos dels infants per intentar connectar-los amb les diferents activitats i objectius de la unitat didàctica.
- Flexible, perquè es pugui anar adaptant a les situacions canviants que es vagin produint a l'aula.
- Individualitzada, ja que es tindrà en compte les necessitats, les capacitats, els interessos, i els diferents ritmes dels infants a qui va adreçada aquesta unitat.

En la metodologia de la unitat didàctica es tindrà en compte l'organització de les activitats, de l'espai, els materials, el temps, l'agrupament dels infants, el paper dels educadors i educadores, la relació amb les famílies i l'atenció a la diversitat.

Activitats

En la UD «Descobreix-te», les emocions es treballaran en diferents activitats i per mitjà del joc. Seran motivadores, participatives i actives, on es partirà dels coneixements i interessos previs, i es realitzaran activitats el més proper possible als infants, perquè puguin aconseguir un aprenentatge significatiu i funcional.

A partir de «La caixa de les emocions» s'introduirà als infants en el món de les emocions que els envolta. Els personatges que viuen a la caixa són pilotes amb diferents cares que representen les quatre emocions bàsiques que experimenten els infants: la senyora Alegria, la senyora Tristesa, la senyora Por i el senyor Empipament.
A partir de «La caixa de les emocions» s'introduirà als infants en el món de les emocions que els envolta. Els personatges que viuen a la caixa són pilotes amb diferents cares que representen les quatre emocions bàsiques que experimenten els infants: la senyora Alegria, la senyora Tristesa, la senyora Por i el senyor Empipament.
Les emocions també es treballaran a partir de contes, ja que poden ser una eina útil per treballar-les amb els infants. A partir dels contes, els infants poden verbalitzar allò que és tan difícil d'expressar, les nostres emocions i sentiments. Serà necessari que al conte s'identifiquin les emocions de manera clara, que els petits es puguin identificar amb els personatges i que als dibuixos dels contes els infants puguin veure l'expressió gestual de l'emoció que es treballa en cada moment.
Un altre recurs que s'utilitzarà en les activitats seran les cançons, ja que poden ser una bona eina per a entendre, regular i tractar les emocions, cançons que parlen d'emocions concretes d'una manera explícita, per tal que ens ajudin a treballar l'educació emocional.
Encara que el català és la llengua vehicular a la nostra escola, l'equip directiu ha  apostat per introduir l'anglès en algunes de les activitats, i d'aquesta manera estimular els infants amb una llengua estrangera des de ben petits.

Espais

En la UD "Descobreix-te" es considera que els espais són importants, per això es pensa en uns espais on els infants gaudeixin jugant, relacionant-se amb els companys de la millor manera possible, sota la seguretat que això comporta. Es pretén que aquests espais facilitin un acompanyament i expressió de les emocions que poden aparèixer en qualsevol racó o espai de l'aula.

L'aula multigrau, permet als infants de 2 a 3 anys compartir  la mateixa aula i que la figura de l'educador, tingui una atenció més propera amb els infants que per les seves característiques ho necessitin.

Els racons de l'aula on es treballarà l'acompanyament de les emocions seran:
El racó destinat a les emocions,  un espai on hi ha un mirall de paret on cada dia/setmana es treballarà alguna emoció (alegria, tristesa, por o empipament.). Es posarà l’emoció que es treballa i s'anirà recordant, ja sigui feta per alguna activitat, foto que algú porti de casa que vulgui mostrar l’emoció, etc. També servirà per si algun infant no fa una cosa ben feta, l’educador/a es pot posar davant el mirall fent cara  trista mostrant-los-hi l’emoció, o si pel contrari,  fa una cara somrient, d’alegria, és una manera de recordar, treballar i dominar més les emocions. Aquest racó està decorat amb imatges dels personatges de la pel·lícula Inside Out,  del llibre El Monstre de colors, n hi ha un peluix que és la mascota. Aquest llibre serveix  per quan es vol explicar alguna cosa relacionada amb les emocions, per exemple, quan es treballi el color groc de l'emoció de l'alegria s'agafarà i s'explicarà que significa i quina importància té, i així successivament amb els diferents colors de les respectives emocions.

El racó de la lectura, es troba situat a un lloc tranquil de l'aula i amb bona il·luminació, amb una catifa i coixins a terra perquè els infants estiguin més còmodes. En aquest racó hi ha tota una sèrie de contes que els infants poden agafar ells mateixos per mirar-los, o que l’educador els hi conti. És el moment d’atenció i aprenentatge important del dia.

L'aula polivalent, és molt més gran que l'aula multigrau, ja que té molt més espai per moure's i una bona il·luminació, aquesta aula està ambientada amb els personatges de la pel·lícula" Inside Out". És també el racó destinat a les TAC, on està la televisió, el projector i tot el material necessari per poder treballar les activitats audiovisuals. Es troben dins d'un moble que es pot tancar.
Recursos  materials

La relació de materials que s'utilitzaran per a desenvolupament de les diferents activitats de la nostra UD seran:

a) Materials fungibles: són aquells que amb el seu ús es consumeixen i s'acaben.

-Llapis.
-Llapis de colors.
-Ceres de colors.
-Fulls de paper.
-Paper d'embalar.
-Cartolines.
-Gomets de diferents colors
-Pintura de dits.
-Tempera de colors.
-Barra d'enganxar.
-Cinta adhesiva.
-Pinzells.
-Fulles d'arbres de diferents colors.
-Branquetes o pals petits.
-Tovalloletes.

b)  Materials no fungibles: són aquells que no es consumeixen pel seu ús.

-Catifa.
-Coixins de diferents formes.
-Mirall de paret.
-Peluix el Monstre de colors dels diferents colors (groc, blau, vermell i gris).
-Pilotes de les quatre emocions.
-Caixa
-Tisores.
-Pilotes emocionals.
-Reproductor de CD.
-Projector.
-Ordinador.
-Televisor.
-Pen
-Lletres de cançons sobre les emocions.
-Pel·lícula Inside Out.
-Contes sobre les emocions.
-Fitxes didàctiques per treballar les diferents emocions.

Els materials estaran disposats de manera ordenada i visible. Alguns seran accessibles per als infants,  com per exemple, els contes, la caixa de les emocions, etc., però d'altres estaran guardats en prestatgeries, fora de l'abast dels infants. L'educador els anirà traient a mesura que es necessitin per les diferents activitats.

Recursos humans

Per les diferents activitats serà necessària la presència d'un mestre de segon cicle i un tècnic en educació infantil.

Paper de l’educador/a

En la UD "descobreix-te" la intervenció de l’educador/a, ha d'afavorir i enriquir el joc infantil, per tal de garantir el desenvolupament integral de l’infant, ha d'evitar controlar/dirigir el joc en tot moment, deixar que els infants s'expressin amb total llibertat i actuar quan necessitin ajuda.
Per una altra banda, es pretén, estimular les emocions, ja sigui amb les activitats, a l'hora de resoldre un conflicte durant l'activitat, en la comunicació amb els companys... En totes aquestes situacions, s'expressen emocions d'una manera positiva o negativa  que fa que l'infant les conegui i les expressi d'una manera natural.

Les tasques que haurà de realitzar són:

-Observar i vigilar en tot moment als infants.
-Donar suport en tot el que calgui sense haver de dirigir l’activitat, per tant, farà de guia.
-Vetllar perquè tots els infants participin i gaudeixin en les activitats.
-Proposar activitats engrescadores, potenciadores i emocionals de diferents aprenentatges.
-Fomentar la interacció entre els petits, per tal que tots estiguin integrats al grup (es treballa amb un grup heterogeni de diferents edats).
-Mostrar-se atents a l'estat d'ànim emocional dels infants, proporcionant-los seguretat i confiança.
-Mostrar-se conciliador i dialogant en moments de possibles conflictes, oferint un referent positiu en la canalització de les emocions.
-Valorar el comportament de l'infant, encara que cregui que no és el propi. Acompanyar en les emocions.
-Reconèixer els sentiments i les emocions pròpies i de la resta.
-Ajudar a posar nom a les emocions que apareguin en cada moment.
-Deixar espai a l'infant quan l'emoció és per exemple la tristesa perquè la pugui processar, acceptant els seus sentiments i emocions.
-Acompanyar a l'infant en el descobriment de les emocions.

Relació amb les famílies

Durant la nostra intervenció en el món de les emocions, també es vol fer partícips a les famílies dels infants,  per ser el seu context afectiu més important. La participació i el compromís de les famílies amb el desenvolupament de determinades activitats serà imprescindible, per això, és   important posar en coneixement de tots ells la naturalesa i el funcionament del projecte.
Les famílies serà receptores indirectes, ja que el treball emocional amb els seus fills també els afecta, ja que veuran els resultats de la situació de l'infant en la relació amb l'entorn, amb els companys, amb els educadors, i també entre pares i fills.
Es portaran a terme diferents iniciatives per facilitar el coneixement i el desenvolupament de les activitats per part dels pares i mares i d'aquesta manera fomentar un creixement positiu dels seus fills i filles:
-Espai per les famílies, on els pares i mares puguin compartir les seves experiències educatives i aprendre sobre el desenvolupament emocional i el seu acompanyament.
-Participació activa en determinades activitats que es realitzaran a l'aula.
   -Tallers de disfresses.
   -Taller de massatges.
   -Taller de pintura.
-Comunicació activa. Es promourà que hi hagi comunicació entre les famílies, els educadors i els infants. Donar molta importància als petits moments que tenim amb els nostres fills i filles, dedicar-li una estona per parlar de com està, com se sent.

Atenció a la diversitat

Durant la programació de la UD es tindrà en compte l'atenció a la diversitat. Aquesta unitat  va adreçada al grup d'infants de P2 i P3, amb un nivell maduratiu diferent, per tant, es garantirà la igualtat d'oportunitats de tots ells i s'atendran i respectaran la seva diversitat, el seu ritme de treball i se'ls hi donaran els suports i ajudes que siguin necessaris i facilitin l'accés als diferents aprenentatges.
És pretén actuar abans, o sigui prevenir, posar en marxa una sèrie d’estratègies per disminuir les desigualtats i intentar que puguin desenvolupar al màxim possible  les seves capacitats
Dintre d'aquesta diversitat, es poden donar casos on sigui necessària una adaptació curricular o un també un projecte més individualitzat (PI), que es pot elaborar modificant les activitats, la metodologia, la manera d'avaluar-les, els continguts d'aprenentatge o els objectius.
Per altra banda, l'escola també té relació amb el CDIAP i l'EAP de la zona, per a qualsevol situació   que  l'escola considera que no disposa dels recursos necessaris per poder resoldre les necessitats dels infants, i sempre hi ha contacte molt directe per seguir les seves indicacions.

AVALUACIÓ

L'avaluació que es durà a terme en la UD serà global, contínua i formativa.

Els criteris o indicadors d’avaluació constitueixen totes les indicacions que permeten aconseguir les dades sobre les qüestions que cal valorar. Es tracta d’establir què, com i quan s’ha d’avaluar.

El què implica escollir els indicadors que permetin observar i valorar el grau d’assoliment dels objectius de l’infant.
El com és el model de recollida de dades que es farà servir. En l’educació infantil, el mètode més usual és l’observació i la recollida de les dades en diferents pautes.
El quan és la concreció dels moments de l’avaluació. Hi ha tres moments clau: abans de començar el procés, durant el procés i després del procés.
En les diferents activitats que es desenvoluparan en la UD es farà una valoració del progrés i evolució dels infants i una valoració de la pròpia Unitat Didàctica, a partir de diferents taules amb indicadors relacionats amb cadascuna de les activitats.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

RECURSOS PER LES FAMÍLIES

Aquí podeu trobar un petit racó de recomenacions de diferents tipus per dur a terme una unitat didàctica com també tot allò relacionat ...