dilluns, 25 de desembre del 2017

RACÓ DEL MIRALL

NOM DEL ALUMNE/A: Neus Mañá Álvarez.

NOM ACTIVITAT:

El racó del mirall. 

El llenguatge que més expressa l’activitat  és el llenguatge gestual i el llenguatge corporal.



EDAT DELS INFANTS:

 Adreçada als infants de 2 a 3 anys. En total són 10 infants.
ESPAI:

L’activitat es realitzarà  a l’interior de l’aula multigrau.
La primera part de l’activitat es farà al centre de l’aula, on seuran tots a terra, i per a la segona part, l’espai, és un racó on hi ha un mirall apegat a la paret, en el  que es treballarà el reflex d’un mateix per treballar les emocions.




TEMPORALITZACIÓ:

L’activitat durarà uns 45 minuts.
10 minuts d’explicació més preparació (a l'inici).
És quan l’educador els fa una breu descripció de com anirà l’activitat.
25 minuts del desenvolupament.
Aquí s’explicarà detalladament en què consistirà l’activitat i tots els passos a seguir.
10 minuts del final.
Es farà una valoració de com ha anat l’activitat.

OBJECTIUS D'APRENENTATGE:

 1.2.1 Mostrar emocions mitjançant gestos facials, en concret, la de l’alegria.
 2.1.2 Comunicar-se i participar amb el grup d'una manera clara i respectuosa.
 2.2.1  Respectar i tenir cura de les opinions de les emocions i pensaments de cadascú.
 7.1.2 Tenir iniciativa per expressar-se davant del companys.

CONTINGUTS:

Conceptuals:
-Les emocions bàsiques: tristesa, por, enuig i en concret, l’alegria.
-Les expressions facials; com el somriure i les ganyotes per a l'expressió gestual de les emocions.
-Els canvis emocionals (alegre, enfadat, trist i espantat).
-Els gestos que representa cada acció (alegria, tristesa, enuig i por).

 Procedimentals:
-Reconeixement del nom de les emocions.
-Exploració de les pròpies emocions.
-Comparació de les emocions pròpies treballades amb els altres companys.

Actitudinals:
-L'expressivitat davant les diferents emocions.
-Acceptació de les diferents emocions treballades.
-Respecte vers les emocions dels altres companys.
-Implicació en les diferents activitats emocionals dins la taula.
-Coneixement de les emocions plasmades en l’activitat.
RECURSOS:

a) Recursos materials:

Els materials que es faran servir a l’activitat seran: la caixa de les emocions, el projector de les emocions,  taula i ordenador,  imatges de l’activitat, gomets grocs, cinta adhesiva i el mirall.

Mirall:















La caixa de les emocions:







Projector, taula i ordenador:





Imatges de l’activitat:



Gomets grocs i cinta adhesiva








  





b) Recursos humans:

Les persones que presenciaran l’activitat seran l’educador (tutora) del segon cicle i una persona de suport (tècnic d’educació infantil).
AGRUPAMENT DELS INFANTS:

A l'inici de l’activitat estarà tot el grup d’infants. Al desenvolupament, la primera part també tot el grup, i a la segona part, es posaran per parelles i després individual per les imatges, i al final, un altre cop, tot el grup complert.

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT:

a) Inici:

L’educador fa seure als infants a terra en una rotllana per explicar en què consistirà l’activitat, mentre la persona de suport (tècnic) prepara el material.
L’educador els hi pregunta que saben de les emocions, que pensen que és, com les definirien i si en saben alguna cosa. Alguns diuen que és sentir i abracen al company, altres es miren entre ells i se’n riuen... L’educador els hi diu; tot això que heu dit són emocions i per familiaritzar-nos més, perquè no obrim aquesta caixa? Sabeu que hi ha dins? Doncs aquesta caixa és la caixa de les emocions, les voleu conèixer? Ell, obre la caixa , els hi ensenya, els hi explica cadascuna, i els pregunta quina els  agradaria treballar, tots coincideixen amb l’emoció de l’alegria.

b) Desenvolupament:

Primerament, es posarà  un vídeo al projector de les emocions que servirà per donar a conèixer-les més i que els infants es familiaritzin i  les facin més seves.
En aquest vídeo, s’explica el que representa cada emoció i els seus colors, l’educadora anirà aturant el vídeo i els anirà dient verbalment  i amb gestos com és cada emoció, (per exemple l’alegria, amb l’ajuda de les mans fer un somriure, la tristesa, posar cara trista i amb les mans ajudar...) Així els hi dóna més èmfasi i s’assegura que ho estan entenent.
Quan s’acaba el vídeo els fa posar per parelles i, ja que han escollit l’alegria anteriorment, els hi dirà que expressin aquesta emoció amb gestos (mímica), amb llenguatge gestual  i llenguatge corporal. A mesura que ho van tenint, van passant  pel mirall i cadascú individualment i després amb la seva parella, es van adonant compte com va canviant el seu rostre amb les expressions que fan.
L’alegria, la poden representar posant un somriure, ajudant-se amb els dits de la mà cap amunt i al mateix moment fent una rialla a la cara, poden saltar, i a la vegada somriure o dir amb veu «estic content»... Cadascú representa l’alegria al davant del mirall com vol, amb total llibertat.
Per acabar l’activitat, se’ls hi repartirà a cadascú unes imatges on hi haurà diferents cares, i hauran de saber quina és l’alegria, un cop ho sàpiguen, hauran de posar gomets grocs al damunt de la cara, ja que el color groc és el que simbolitza l’alegria, d’aquesta manera es veurà que han entès l’activitat.
c) Fi:

Tant bon punt vagin acabant l’activitat de les imatges, aniran seient en una rotllana com estaven a l'inici de l’activitat i es farà una valoració per saber com ha anat, si estan contents i si els  ha agradat
Finalment, es penjaran totes les activitats amb els seus noms corresponents al racó del mirall i sempre que vulguin, podran anar al mirall i mirar les seves imatges i recordar l’emoció que van fer un dia.


ADAPTACIONS A L'ACTIVITAT:

A l’hora d’adaptar una activitat s’haurà de tenir en compte si a l’aula hi ha infants amb NEE (necessitats educatives especials), l’educador ha d’explicar l’activitat fent que els nens en concret se sentin a gust i integrats dins de l’activitat i alhora, fer-los partícips i que es relacionin amb els seus companys de l’aula.

Per tant l’activitat s’adaptarà de la següent manera:

- Infants amb dificultat visual: Es posarien els infants més a prop de l’educador perquè puguin prestar més atenció i a la vegada puguin veure millor. Pel que fa al material i a les imatges de l’activitat haurien de ser més grans. Els detalls de l’explicació es descriuran amb moviments i si de cas, s’exagerarà els trets per donar un suport auditiu i emocional.

- Infants amb dificultat auditiva: Es col·locarien els infants al costat de l’educador perquè li vegin millor la cara i li puguin llegir els llavis, d’aquesta manera, podran estar més al cas de l’activitat, si cal, es pujarà més el so i s’aproparà més la pantalla, ja que per la seva dificultat, si estiguessin més lluny els  impediria escoltar amb més atenció. S’intentarà, mantenir converses curtes i clares i de forma lenta i pausada, vocalitzant bé cada paraula i mirant-lo per si està entenent l’explicació.

- Infants amb  dificultat motriu: Els infants amb aquesta dificultat, se’ls recolzarà a l'hora de representar les emocions, en aquest cas, l’emoció de l’alegria, ja que els seus moviments seran senzills.

- Infants amb dificultat psíquica: S’intentarà que hi hagi una persona de suport, per tal que estigui al seu costat per ajudar-lo amb tot el que faci falta.

PAPER DE L'EDUCADOR/A:

L’educador té un paper important, ja que és la persona que està a l’aula i prepara juntament amb la persona de suport l’activitat. S’encarregà que tot estigui en ordre i baix la seva supervisió.
En tot moment, observarà als infants sense la intenció de dirigir i controlar l’activitat. Referent a l’observació, serà individual, ja que així pot apreciar més els detalls dels infants i la manera de comportar-se i d’actuar de cadascun. Si ho considera oportú, farà un tracte més personalitzat per si  algú li costa més o necessita  la seva ajuda, però en realitat, es busca la globalització i que ells puguin ser els més autònoms possibles.

La motivació per part de l’educador és essencial perquè un infant pugui dur a terme el seu propòsit, en aquest cas, l’activitat.

L’espai en què s’hagi de treballar l’activitat, l’aula, i  en concret, «el racó del mirall» haurà d’estar amb bones condicions ambientals i físiques (en què no hi hagi res per terra que molesti i pugui ser un impediment).

L’actitud de l’educador ha de ser bona, en disposició i cordial, utilitzant un to de veu suau, no cridar i no ser monòtona, ja que si no els infants es poden avorrir i inclús alguns, adormir-se i el que es vol aconseguir és alegria, diversió i motivació.

AVALUACIÓ DELS INFANTS:

NOM DE L’INFANT:                                                        ACTIVITAT: Racó del mirall.

DATA:                                                                             CURS: P2 i P3.
                                                                                                            
 ÍTEMS
1
2
3
4
OBSERVACIONS
Expressa amb gestos facials com  ara el somriure, llàgrimes i ganyotes.





Gesticula les diferents expressions gestuals i corporals per mostrar les emocions. En concret la de l’alegria.





Coneix la caixa de les emocions com un element interessant i proper.





Mostra confiança i seguretat en si mateix i amb l'entorn.





Realitza de manera autònoma i segura l’activitat.





Mostra atenció i participació en l’activitat.






1: Gens                             3: Sovint
2: Poc                               4: Sempre

AVALUACIÓ DE L'ACTIVITAT:

ÍTEMS
CAL MILLORAR
ADEQUAT
NO ADEQUAT
OBSERVACIONS



Nivell de satisfacció de l' activitat en relació a l'interès mostrat pels infants envers les emocions.




Grau de participació dels infants.




Materials.




Agrupacions.




Temporitzacions.




Clima a l’aula.




Metodologies apropiades.




Relació educador-infant.




Atenció a la diversitat.




Actuació dels educadors.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

RECURSOS PER LES FAMÍLIES

Aquí podeu trobar un petit racó de recomenacions de diferents tipus per dur a terme una unitat didàctica com també tot allò relacionat ...