NOM
ACTIVITAT:
El racó del
mirall.
El
llenguatge que més expressa l’activitat
és el llenguatge gestual i el llenguatge corporal.
|
EDAT DELS
INFANTS:
Adreçada als infants de 2 a 3 anys. En total
són 10 infants.
|
ESPAI:
L’activitat es realitzarà a l’interior de l’aula multigrau.
La primera part de l’activitat es farà al centre de
l’aula, on seuran tots a terra, i per a la segona part, l’espai, és un racó
on hi ha un mirall apegat a la paret, en el
que es treballarà el reflex d’un mateix per treballar les emocions.
|
TEMPORALITZACIÓ:
L’activitat durarà uns 45 minuts.
10 minuts d’explicació més preparació (a l'inici).
És quan l’educador els fa una breu descripció de
com anirà l’activitat.
25 minuts del desenvolupament.
Aquí s’explicarà detalladament en què consistirà
l’activitat i tots els passos a seguir.
10 minuts del final.
Es farà una valoració de com ha anat l’activitat.
|
OBJECTIUS
D'APRENENTATGE:
1.2.1 Mostrar emocions mitjançant gestos
facials, en concret, la de l’alegria.
2.1.2
Comunicar-se i participar amb el grup d'una manera clara i respectuosa.
2.2.1 Respectar i tenir cura de les opinions de
les emocions i pensaments de cadascú.
7.1.2 Tenir
iniciativa per expressar-se davant del companys.
|
||||||
CONTINGUTS:
Conceptuals:
-Les
emocions bàsiques: tristesa, por, enuig i en concret, l’alegria.
-Les
expressions facials; com el somriure i les ganyotes per a l'expressió gestual
de les emocions.
-Els canvis emocionals (alegre, enfadat, trist i
espantat).
-Els gestos que representa cada acció (alegria,
tristesa, enuig i por).
Procedimentals:
-Reconeixement del nom de les emocions.
-Exploració de les pròpies emocions.
-Comparació de les emocions pròpies treballades amb
els altres companys.
Actitudinals:
-L'expressivitat davant les diferents emocions.
-Acceptació de les diferents emocions treballades.
-Respecte
vers les emocions dels altres companys.
-Implicació
en les diferents activitats emocionals dins la taula.
-Coneixement
de les emocions plasmades en l’activitat.
|
||||||
RECURSOS:
a) Recursos materials:
Els materials que es faran servir a l’activitat
seran: la caixa de les emocions, el projector de les emocions, taula i ordenador, imatges de l’activitat, gomets grocs, cinta
adhesiva i el mirall.
Mirall:
La caixa de les emocions:
Imatges de l’activitat:
b) Recursos humans:
Les persones que presenciaran l’activitat seran l’educador
(tutora) del segon cicle i una persona de suport (tècnic d’educació
infantil).
|
||||||
AGRUPAMENT DELS INFANTS:
A l'inici de l’activitat estarà tot el grup
d’infants. Al desenvolupament, la primera part també tot el grup, i a la
segona part, es posaran per parelles i després individual per les imatges, i
al final, un altre cop, tot el grup complert.
|
||||||
DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT:
a) Inici:
L’educador fa seure als infants a terra en una
rotllana per explicar en què consistirà l’activitat, mentre la persona de
suport (tècnic) prepara el material.
L’educador els hi pregunta que saben de les
emocions, que pensen que és, com les definirien i si en saben alguna cosa.
Alguns diuen que és sentir i abracen al company, altres es miren entre ells i
se’n riuen... L’educador els hi diu; tot això que heu dit són emocions i per
familiaritzar-nos més, perquè no obrim aquesta caixa? Sabeu que hi ha dins?
Doncs aquesta caixa és la caixa de les emocions, les voleu conèixer? Ell,
obre la caixa , els hi ensenya, els hi explica cadascuna, i els pregunta
quina els agradaria treballar, tots
coincideixen amb l’emoció de l’alegria.
b) Desenvolupament:
Primerament, es posarà un vídeo al projector de les emocions que
servirà per donar a conèixer-les més i que els infants es familiaritzin
i les facin més seves.
En aquest vídeo, s’explica el que representa cada
emoció i els seus colors, l’educadora anirà aturant el vídeo i els anirà
dient verbalment i amb gestos com és
cada emoció, (per exemple l’alegria, amb l’ajuda de les mans fer un somriure,
la tristesa, posar cara trista i amb les mans ajudar...) Així els hi dóna més
èmfasi i s’assegura que ho estan entenent.
Quan s’acaba el vídeo els fa posar per parelles i,
ja que han escollit l’alegria anteriorment, els hi dirà que expressin aquesta
emoció amb gestos (mímica), amb llenguatge gestual i llenguatge corporal. A mesura que ho van
tenint, van passant pel mirall i
cadascú individualment i després amb la seva parella, es van adonant compte
com va canviant el seu rostre amb les expressions que fan.
L’alegria, la poden representar posant un somriure,
ajudant-se amb els dits de la mà cap amunt i al mateix moment fent una rialla
a la cara, poden saltar, i a la vegada somriure o dir amb veu «estic
content»... Cadascú representa l’alegria al davant del mirall com vol, amb
total llibertat.
Per acabar l’activitat, se’ls hi repartirà a
cadascú unes imatges on hi haurà diferents cares, i hauran de saber quina és
l’alegria, un cop ho sàpiguen, hauran de posar gomets grocs al damunt de la
cara, ja que el color groc és el que simbolitza l’alegria, d’aquesta manera
es veurà que han entès l’activitat.
c) Fi:
Tant bon punt vagin acabant l’activitat de les
imatges, aniran seient en una rotllana com estaven a l'inici de l’activitat i
es farà una valoració per saber com ha anat, si estan contents i si els ha agradat
Finalment, es penjaran totes les activitats amb els
seus noms corresponents al racó del mirall i sempre que vulguin, podran anar
al mirall i mirar les seves imatges i recordar l’emoció que van fer un dia.
|
ADAPTACIONS
A L'ACTIVITAT:
A l’hora d’adaptar una activitat s’haurà de tenir
en compte si a l’aula hi ha infants amb NEE (necessitats educatives
especials), l’educador ha d’explicar l’activitat fent que els nens en concret
se sentin a gust i integrats dins de l’activitat i alhora, fer-los partícips
i que es relacionin amb els seus companys de l’aula.
Per tant l’activitat s’adaptarà de la següent
manera:
- Infants amb dificultat visual: Es posarien els infants més a prop de l’educador
perquè puguin prestar més atenció i a la vegada puguin veure millor. Pel que
fa al material i a les imatges de l’activitat haurien de ser més grans. Els
detalls de l’explicació es descriuran amb moviments i si de cas, s’exagerarà
els trets per donar un suport auditiu i emocional.
- Infants amb dificultat auditiva: Es col·locarien els infants al costat de
l’educador perquè li vegin millor la cara i li puguin llegir els llavis,
d’aquesta manera, podran estar més al cas de l’activitat, si cal, es pujarà
més el so i s’aproparà més la pantalla, ja que per la seva dificultat, si
estiguessin més lluny els impediria
escoltar amb més atenció. S’intentarà, mantenir converses curtes i clares i
de forma lenta i pausada, vocalitzant bé cada paraula i mirant-lo per si està
entenent l’explicació.
- Infants amb
dificultat motriu:
Els infants amb aquesta dificultat, se’ls recolzarà a l'hora de representar
les emocions, en aquest cas, l’emoció de l’alegria, ja que els seus moviments
seran senzills.
- Infants amb dificultat psíquica: S’intentarà que hi hagi una persona de suport, per
tal que estigui al seu costat per ajudar-lo amb tot el que faci falta.
PAPER DE
L'EDUCADOR/A:
L’educador té un paper important, ja que és la
persona que està a l’aula i prepara juntament amb la persona de suport
l’activitat. S’encarregà que tot estigui en ordre i baix la seva supervisió.
En tot moment, observarà als infants sense la
intenció de dirigir i controlar l’activitat. Referent a l’observació, serà
individual, ja que així pot apreciar més els detalls dels infants i la manera
de comportar-se i d’actuar de cadascun. Si ho considera oportú, farà un
tracte més personalitzat per si algú
li costa més o necessita la seva
ajuda, però en realitat, es busca la globalització i que ells puguin ser els
més autònoms possibles.
La motivació per part de l’educador és essencial
perquè un infant pugui dur a terme el seu propòsit, en aquest cas,
l’activitat.
L’espai en què s’hagi de treballar l’activitat,
l’aula, i en concret, «el racó del
mirall» haurà d’estar amb bones condicions ambientals i físiques (en què no
hi hagi res per terra que molesti i pugui ser un impediment).
L’actitud de l’educador ha de ser bona, en
disposició i cordial, utilitzant un to de veu suau, no cridar i no ser monòtona,
ja que si no els infants es poden avorrir i inclús alguns, adormir-se i el
que es vol aconseguir és alegria, diversió i motivació.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ
DELS INFANTS:
1: Gens 3: Sovint
2: Poc 4: Sempre
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ
DE L'ACTIVITAT:
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada