dissabte, 16 de desembre del 2017

INTRODUCCIÓ

«Les vivències emocionals són el motor de la nostra vida i de les nostres relacions, i en conseqüència, també ho haurien de ser de l'educació. En aquest sentit, educar emocionalment , significa impulsar el creixement emocional dels infants i afavorir el seu desenvolupament integral com a persones»1

Sílvia Palou ens diu que «les vivències emocionals són el motor de la nostra vida i les nostres relacions i en conseqüència, també ho haurien de ser de l'educació» . L’educació és el camp que ens ocupa, el perquè d'aquest treball i el sentit del nostre projecte, un projecte inclusiu amb el paper de les famílies i amb el procés educatiu d'acostar les emocions als infants, ajudar-los a descobrir-les i acompanyar-los en les vivències amb elles mateixes, ja que la vida familiar és la primera escola d'aprenentatge emocional.

El projecte que desenvoluparem a continuació, es basa amb el disseny d'una unitat didàctica dedicada al treball de l'acompanyament de les emocions amb infants de 2 a 3 anys en el marc d'una escola rural, explicarem que farem, quan ho farem i com ho farem.

El projecte "Descobreix-te" l'hem escollit entre tots els components del grup. Les emocions són molt importants en l'etapa infantil, ja que aquestes ajuden a l'infant a familiaritzar-se amb les persones i a descobrir les pautes del comportament dels diferents grups socials.
Aquest és un projecte en el qual hem creat una Unitat Didàctica permanent de la nostra pròpia escola, on treballem les emocions amb diverses activitats, incloent la llengua anglesa.

Per a molts infants, assistir a l'escola bressol, suposa el primer contacte amb altres persones fora de l'àmbit familiar, per tant, sorgeixen moltes emocions que desconeixien i a la llar les descobreixen i aprenen a controlar-les.

El nen o nena ha d'assimilar tots aquests canvis, és per això que comencem a treballar les emocions des del primer moment, en el període d'adaptació i tenint en compte que cada nen o nena és diferent i els temps d'adaptació també.

Al nostre projecte treballarem l'infant de forma individualitzada, on pugui conèixer les emocions al seu propi ritme, oferint-li l'ajuda que necessiti així com, l'acompanyament, creant , estimulant espais i moments de descoberta, com també de manera grupal (que també és important).

La col·laboració dels pares i la bona relació amb els educadors és fonamental, ja que si la família té un paper important en l'educació emocional vers els seus fills, els educadors i educadores també juguem un paper essencial , ja que els infants també passen moltes hores a la llar o escola bressol i per tant és una feina de tots ajudar a l'infant a adquirir confiança i seguretat d'ell mateix. Per establir vincles i bona relació entre les famílies i l'escola proposarem diferents jornades familiars, convidant famílies a l'aula, fent diferents tallers i xerrades per fer de les famílies un eix vertebrador de l'escola, ja que considerem que l'escola la formem tots, educadores, mares, pares i infants. Volem dir que la família participa d'una manera activa i viva dins de la nostra escola.

El treball per projectes s'inscriu en un model interactiu d'ensenyament-aprenentatge, en el qual l'ensenyament i els professors duen a terme conjuntament les accions que han planificat.

Per poder realitzar un projecte de treball, primer es fa entre tots els components del grup una proposta de temes i
se’n selecciona un. Tot seguit es comença el procés d'investigació: es recull material, s'organitza i analitza la informació, partint dels coneixements previs (que sabem) i relacionant-los amb els nous (on volem arribar). Finalment, es recullen els aspectes treballats (què hem après).

Per a nosaltres és important que els nens i les nenes, coneguin, identifiquin i aprenguin a gestionar, des de ben petits, les emocions que tenen cada dia. Treballem amb les emocions des de diferents punts, com per exemple, «Sentir en fa créixer»
i «Petites emocions de la vida».

A les classes d'anglès utilitzem moltes cançons que també ens ajuden a conèixer noves paraules i la seva pronunciació mentre ens ho passem bé, per tal que l'infant es mostri receptiu i motivat envers la llengua anglesa. És important que els infants tinguin tantes oportunitats com sigui possible d'interacció amb l'anglès. Per això, demanem col·laboració de les famílies. Des de casa, es pot reforçar l’aprenentatge de l’aula mitjançant cançons, amb els dibuixos infantils, etc. Fer que l'anglès entri a casa i divertir-se en família.
Per acabar, amb aquest projecte el que volem fer és construir una unitat didàctica específica per al treball de les emocions, dedicada a infants de 2 a 3 anys d’una aula multigrau en el marc d’una escola rural.
Entenem que el treball de les emocions en qualsevol moment de les nostres vides, és una feina que s'ha de fer i tenir un bon control de les emocions, així com saber reconèixer-les, i com abans ho fem millor serà, per això entenem que l'educació emocional en les primeres etapes de les nostres vides ens dotarà d'unes eines cabdals per al bon desenvolupament emocional, i així tenir la capacitat per establir bones relacions amb altres persones i fer possible la convivència en pau.



1Silvia Palau (2004) Sentir i crecer. El crecimiento emocional de la infancia: propuestas educativas (p.25) Traducció de l'autora

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

RECURSOS PER LES FAMÍLIES

Aquí podeu trobar un petit racó de recomenacions de diferents tipus per dur a terme una unitat didàctica com també tot allò relacionat ...