«Les
vivències emocionals són el motor de la nostra vida i de les
nostres relacions, i en conseqüència, també ho haurien de ser de
l'educació. En aquest sentit, educar emocionalment , significa
impulsar el creixement emocional dels infants i
afavorir
el seu desenvolupament integral com a persones»1
Sílvia
Palou ens diu que «les vivències emocionals són el motor de la
nostra vida i les nostres relacions i en conseqüència, també ho
haurien de ser de l'educació» . L’educació és el camp que ens
ocupa, el perquè d'aquest treball i el sentit del nostre projecte,
un projecte inclusiu amb el paper de les famílies i amb el procés
educatiu d'acostar les emocions als infants, ajudar-los a
descobrir-les i acompanyar-los en les vivències amb elles mateixes,
ja que la vida familiar és la primera escola d'aprenentatge
emocional.
El
projecte que desenvoluparem a continuació, es basa amb el disseny
d'una unitat didàctica dedicada al treball de l'acompanyament de les
emocions amb infants de 2 a 3 anys en el marc d'una escola rural,
explicarem que farem, quan ho farem i com ho farem.
El
projecte "Descobreix-te" l'hem escollit entre tots els
components del grup. Les emocions són molt importants
en l'etapa infantil, ja que aquestes ajuden a l'infant a
familiaritzar-se amb les persones i a descobrir les pautes del
comportament dels diferents grups socials.
Aquest
és un projecte en el qual hem creat una Unitat Didàctica permanent
de la nostra pròpia escola, on treballem les emocions amb diverses
activitats, incloent la llengua anglesa.
Per
a molts infants, assistir a l'escola bressol, suposa el primer
contacte amb altres persones fora de l'àmbit familiar, per
tant, sorgeixen moltes emocions que desconeixien i a la llar les
descobreixen i aprenen a controlar-les.
El
nen o nena ha d'assimilar tots aquests canvis, és per això que
comencem a treballar les emocions des del primer moment, en
el període d'adaptació i tenint en compte que cada nen o nena és
diferent i els temps d'adaptació també.
Al
nostre projecte treballarem l'infant de forma individualitzada, on
pugui conèixer les emocions al seu propi ritme,
oferint-li l'ajuda que necessiti així com,
l'acompanyament, creant , estimulant espais i moments de descoberta,
com també de manera grupal (que també és important).
La
col·laboració dels pares i la bona relació amb els educadors és
fonamental, ja que si la família té un paper important en
l'educació emocional vers els seus fills, els educadors i educadores
també juguem un paper essencial , ja que els infants també
passen moltes hores a la llar o escola bressol i per tant és una
feina de tots ajudar a l'infant a adquirir confiança i
seguretat d'ell mateix. Per establir vincles i bona relació entre
les famílies i l'escola proposarem diferents jornades
familiars, convidant famílies a l'aula, fent diferents
tallers i xerrades per fer de les famílies un eix vertebrador de
l'escola, ja que considerem que l'escola la formem tots, educadores,
mares, pares i infants. Volem dir que la família participa d'una
manera activa i viva dins de la nostra escola.
El
treball per projectes s'inscriu en un model interactiu
d'ensenyament-aprenentatge, en el qual l'ensenyament i els professors
duen a terme conjuntament les accions que han planificat.
Per poder realitzar un projecte de treball, primer es fa entre tots els components del grup una proposta de temes i se’n selecciona un. Tot seguit es comença el procés d'investigació: es recull material, s'organitza i analitza la informació, partint dels coneixements previs (que sabem) i relacionant-los amb els nous (on volem arribar). Finalment, es recullen els aspectes treballats (què hem après).
Per poder realitzar un projecte de treball, primer es fa entre tots els components del grup una proposta de temes i se’n selecciona un. Tot seguit es comença el procés d'investigació: es recull material, s'organitza i analitza la informació, partint dels coneixements previs (que sabem) i relacionant-los amb els nous (on volem arribar). Finalment, es recullen els aspectes treballats (què hem après).
Per a nosaltres és important que els nens i les nenes, coneguin, identifiquin i aprenguin a gestionar, des de ben petits, les emocions que tenen cada dia. Treballem amb les emocions des de diferents punts, com per exemple, «Sentir en fa créixer» i «Petites emocions de la vida».
A
les classes d'anglès utilitzem moltes cançons que també ens ajuden
a conèixer noves paraules i la seva pronunciació mentre ens ho
passem bé, per tal que l'infant es mostri receptiu i motivat envers
la llengua anglesa. És important que els infants tinguin tantes
oportunitats com sigui possible d'interacció amb l'anglès. Per
això, demanem col·laboració de les famílies. Des de casa, es pot
reforçar l’aprenentatge de l’aula mitjançant cançons, amb els
dibuixos infantils, etc. Fer que l'anglès entri a casa i divertir-se
en família.
Per
acabar, amb aquest projecte el que volem fer és construir una
unitat didàctica específica per al treball de les emocions,
dedicada a infants de 2 a 3 anys d’una aula multigrau en el marc
d’una escola rural.
Entenem
que el treball de les emocions en qualsevol moment de les nostres
vides, és una feina que s'ha de fer i tenir un bon control de les
emocions, així com saber reconèixer-les, i com abans ho fem millor
serà, per això entenem que l'educació emocional en les primeres
etapes de les nostres vides ens dotarà d'unes eines cabdals per al
bon desenvolupament emocional, i així tenir la capacitat per
establir bones relacions amb altres persones i fer possible la
convivència en pau.
1Silvia
Palau (2004) Sentir i crecer. El crecimiento emocional de la
infancia: propuestas educativas (p.25) Traducció de l'autora
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada