NOM DEL
ALUMNE/A: MªCarmen Bermudo Albalà
|
OBJECTIUS D'APRENENTATGE:
1.1.1 Relacionar els diferents estats d'ànim,
alegria, por, tristesa i empipament propis i dels companys.
1.1.3 Identificar l'emoció amb diferents colors.
2.1.2 Comunicar-se i participar amb el grup de
manera clara i respectuosa.
7.1.1 Mostrar una actitud positiva envers les
activitats lúdiques.
|
CONTINGUTS:
Conceptuals
- Les emocions bàsiques: tristesa, por, enuig i
alegria.
- Els canvis emocionals (alegre, enfadat, trist,
espantat).
- Vocabulari nou de les emocions.
- Els quatre
colors segons les emocions.
Procedimentals
- Reconeixement del nom de les quatre emocions.
Actitudinals
-
L'expressivitat davant les diferents emocions.
- Respecte vers les emocions
dels altres companys.
-
Acceptació de les diferents emocions treballades.
-
Implicació en les diferents activitats emocionals dins de l'aula.
- Coneixement de les emocions plasmades en cada activitat.
|
RECURSOS:
a) Recursos materials
Per l'activitat del racó del conte es necessitarà
el següent material:
- La Caixa de les emocions.
- Lletra i música d'una cançó sobre l'alegria: La
cançó de la felicitat.
- Ordinador.
- Peluix Monstre de colors: normal i alegre.
- Conte: El Monstre de colors.
|
|||
AGRUPAMENT DELS INFANTS:
La primera part de l'activitat es treballarà amb
tot el grup d'infants de l'aula multigrau de P2 i P3. Seuran formant un
semicercle perquè tots puguin escoltar les explicacions i veure les imatges
del conte.
En una segona part, cada infant, de manera
individual, farà l'activitat de pintar.
|
|||
DESENVOLUPAMENT
DE L'ACTIVITAT:
A partir dels contes realitzarem un viatge per les
diferents emocions amb l'objectiu que els infants les coneguin i sàpiguen
gestionar-les. En aquest cas, parlarem de l'emoció de l'alegria. És una emoció molt contagiosa que provoca un
acostament als altres, buscant compartir-la. Els infants expressen la seva
alegria amb crits, salts, balls, jocs i somriures.
Per l'activitat farem servir el conte «El Monstre
de colors» de l'Anna Llenas.
Com el nom indica, aquest llibre està protagonitzat
per un monstre que s'ha fet un embolic d'emocions, i no sap que li passa.
Amb l'ajuda d'una nena, començarà a posar ordre i a
classificar les seves emocions identificant cada emoció amb un color. Així,
la primera serà l'alegria,
identificada amb el color groc. «L'alegria
és contagiosa...», «Quan estàs alegre rius, saltes, balles, jugues...i vols
compartir l'alegria amb els altres».
a) Inici
L'educador posarà la música de la cançó de la
felicitat, però amb un volum fluix per no interferir en la realització de
l'activitat.
Amb aquesta música de fons els infants aniran al
racó de la lectura i seuran a les catifes. Quan tots estiguin ben còmodes,
l'educador portarà la caixa de les emocions per saludar als seus habitants i
es farà especial menció a la Senyora Alegria, ja que serà la protagonista de
l'activitat. A continuació, els explicarà en què consistirà l'activitat: la
lectura del conte «El monstre de colors», que traurà de la caixa de les
emocions i que es comptarà amb l'ajuda de la mascota de la classe «el Monstre
de color», que vindrà acompanyat del seu germà el monstre de color alegre,
que també estaran dintre de la caixa de les emocions.
b)
Desenvolupament
L'educador començarà la narració del conte, i a
mesura que explica la història del monstre, els hi ensenyarà les imatges de
com està el monstre a l'inici del conte, amb un embolic de colors i
d'emocions, i de mica en mica anirà identificant cada emoció amb un color.
Els anirà fent partícips amb comentaris i preguntes per intentar treure
reflexions sobre què els fa sentir alegres.
Per exemple:
Educador: A mi em fa sentir alegre jugar amb vosaltres.
I a vosaltres?
A mesura que els infants van explicant, a la seva
manera i deixant un temps per pensar, en quin moment se sent alegre i el
perquè, l'educador els hi deixarà el monstre de color groc per donar-los
confiança.
Al mateix temps treballaran el color groc.
L'educador els hi preguntarà quines coses coneixen que siguin grogues, per
exemple, el monstre alegre és groc com el sol, i han d'intentar relacionar el
color groc amb objectes del seu voltant que siguin grocs.
En cas que hi hagi infants que es mostrin
vergonyosos i no participin gaire en l'activitat, l'educador els intentarà
animar i ajudar, però sense pressionar-los.
Un cop acabada la lectura del conte, ja que en
aquesta sessió només s'explicarà la part de l'emoció de l'alegria, els
infants aniran a les taules de treball.
L'educador els hi donarà la fitxa, en blanc i
negre, d'un monstre de color alegre,
que hauran de pintar en groc. Si volen, també poden pintar com s'imaginarien
que seria el seu monstre alegre.
c) Fi
A mesura que vagin acabant l'activitat de pintar,
podran tornar al racó de la lectura per mirar la selecció de llibres que hi
ha sobre les emocions i explicar si els ha agradat el conte, l'activitat,
etc.
|
ADAPTACIONS
A L'ACTIVITAT:
En el cas de tenir a l'aula algun infant amb
necessitats educatives especials, es faran les següents adaptacions:
Infants amb dificultat visual
Es col·locarà a l'infant més a prop de l'educador
perquè pugui veure millor les imatges del conte. Segons el grau de pèrdua de
visibilitat, es podran fer fotocòpies de les pàgines del conte amb les
imatges ampliades, segons el grau de pèrdua de visió.
Si és necessari, al racó hi haurà contes adaptats
per a ell i d'aquesta manera també pugui gaudir.
Se li deixarà més temps per poder agafar el peluix
del monstre de color i que amb les mans pugui tocar-lo.
Infants amb dificultat auditiva
Es col·locarà a l'infant més a prop de l'educador i
situat davant seu perquè l'infant pugui escoltar millor el conte. Si és
necessari, un dels educadors pot explicar-li el conte de més a prop.
L'educador intentarà evitar les explicacions
llargues.
Infants amb dificultat motriu
Es farà una distribució diferent del racó de
lectura i àrea de treball perquè l'infant pugui accedir més fàcilment.
Infants amb dificultat psíquica
S’intentarà que hi hagi una persona de suport per
tal que estigui al seu costat per ajudar-lo amb tot el que faci falta.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PAPER DE
L'EDUCADOR/A:
L'educador és l'organitzador, coneix l'espai,
el funcionament de l'escola i programa les activitats, prepara els materials,
distribueix
l'espai i adapta els mitjans dels quals disposa a les finalitats que
persegueix, creant un ambient saludable i positiu, on l'infant se sent còmode
i motivat.
El moment d'explicar el conte ha de ser un moment especial,
per tant s'encarregarà de què el racó de la lectura estigui preparat, amb
bona il·luminació, creant un clima més proper i més íntim.
L'educador haurà de tenir en compte la tonalitat de la veu, que és força
important. Parlarà a poc a poc i exagerant l'articulació de les paraules,
perquè els infants comprenguin el que se li està explicant.
També és important la utilització de suports
visuals com ensenyar les imatges del conte, ajudar-se del peluix per mantenir
l'atenció dels petits.
Explicarà el conte demanant
la participació dels infants per fer l'activitat més motivadora i amena, però sense que els infants se sentin
pressionats si no participen gaire.
Els educadors han d'estar
presents durant l'activitat, ser-ne el propulsor, motivant els infants a
participar-hi, facilitar el contacte amb el grup d'iguals (relacions
interpersonals) i que coneguin o desenvolupin habilitats, actituds i valors,
com la responsabilitat, la col·laboració, el respecte, etc.
L’educador ha d’estar atent i no intervenir-hi amb
precipitació, per intentar propiciar al màxim l'autonomia dels petits i
reforçar-los l’autoconfiança.
L'educador ha d'acompanyar als infants en
les seves emocions i sentiments. L'activitat es realitza durant el període
d'adaptació, període on els infants solen estar més sensibles per tots els
canvis que hi ha al seu voltant. Per tant, l'educador ha de deixar espai i
temps perquè l'infant assumeixi el que està passant. Si plora i està trist,
respectar aquesta emoció però trobant la manera que l'infant observi que
passa al seu voltant, que hi ha coses divertides i de mica en mica pugui fer
un canvi en la seva emoció.
També cal mantenir un rol d'observador de la forma
com es relacionen els infants quant a l'activitat, les seves reaccions,
preferències, les necessitats que sorgeixen, i avaluar l'evolució de
l'activitat per millorar-la i, si cal, actuar davant actituds negatives i
fomentar actituds positives (de respecte, cooperació, confiança).
L'educador ha de tenir un tracte personal individualitzat per a cada
infant, però alhora, mostrar interès per tots.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ
DELS INFANTS:
Nom de
l'infant:
Activitat: Racó del conte. El Monstre de colors
Data:
Curs:
P2 i P3
1: Gens 3: Sovint
2: Poc 4: Sempre
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AVALUACIÓ
DE L'ACTIVITAT:
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada